Ar-Ge / Tasarım Merkezi Kurulumu
Ar-Ge Merkezi Kurulumu hizmetimiz 5746 Sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ve buna ilişkin uygulama ve denetim yönetmeliğine uygun olarak firmanız bünyesinde Bilim Teknoloji ve Sanayi Bakanlığı ile Maliye Bakanlığı nezdinde sürecin sağlıklı bir biçimde yürütülmesi için Teknik ve İdari olmak üzere iki kısımda organize edilmiştir.
Teknik Fizibilite:
- Merkezin fiziki yapısının ve personel yapısının ilgili yönetmeliğe uygun biçimde organize edilmesi
Fiziki Planlama:
- Fiziki alanda kısa ve uzun vadede gerçekleştirilecek yatırımların planlanması
Kurumsal Planlama:
- Ar-Ge merkezi organizasyon şemasının belirlenmesi ve firma organizasyonuna entegrasyonu
Ar-Ge Kültürünün Kurumsallaştırılması:
- Ar-Ge geçmişinin derlenmesi ve kurumdaki merkez kurulumu öncesi yerleşik Ar-Ge çalışmalarının belirlenmesi
- Kurulacak merkezde Ar-Ge kültürünün yerleştirilmesi ve sistematik hale getirilmesi
Çıktı ve Stratejilerin Belirlenmesi:
- Merkezin çıktılarının tanımlanması ve bu çıktılar için firmaya özgü yapılanmanın planlanması (Yeni ürün ve teknolojilerin elde edilmesi, bunlara ilişkin projelerin geliştirilmesi, patent ve diğer fikri mülkiyet stratejileri geliştirilmesi)
- Kısa, orta ve uzun vadeli Ar-Ge stratejilerinin belirlenmesi
- Merkezi Ar-Ge hafızasının geliştirilmesi
- Proje yönetimi, merkez içi ve dışında iletişim yönetimi
- Projelerin fikirden ürüne kadar oluşum süreçlerinin tanımlanması
- Proje ve patent tabanlı ödül ve performans sisteminin tanımlanması
Başvuru:
- Ar-Ge merkezi başvuru dosyasının hazırlanması ve on-line olarak sisteme girilmesi
- Hakemlere yapılacak sunumların hazırlanması ve sunumlara eşlik edilmesi
- Bakanlık tarafından Ankara da yapılacak son değerlendirme ve denetim komisyonu paneline katılım öncesi hazırlıkların yapılması
- Belgenin alınmasından sonra raporlama dönemlerinde sürecin denetlenmesi ve geri bildirimde bulunulması
Ar-Ge / Tasarım Merkezi Kurulumu – İdari (Vergi, Sosyal Güvenlik ve Diğer Uygulamalar)
Ar-Ge Merkezi Kurulumuna ilişkin olarak Vergi ve Sosyal Güvenlik mevzuatı açısından dikkat edilmesi gereken hususlar ve Ar-Ge teşvikleri açısından danışmanlık hizmetleri verilmesi bu aşamada sunulacak hizmetlerin kapsamını oluşturmaktadır.
Ar-Ge / Tasarım Merkezi Sürdürülebilirlik Hizmetleri
İçinde bulunduğu kurumsal yapıya uyumlu bir biçimde dinamik ve sağlıklı bilgi işleme ve yeni ürün geliştirme mekanizmalarına sahip, değerli çıktılar üretebilen Ar-Ge yapıları günümüzün şiddetli rekabet koşullarının vazgeçilmez araçlarından biridir.
TAXERA olarak temel Ar-Ge aşamalarının firma içindeki doku uyumundan başlayarak sistematik bir yaklaşımda Ar-Ge merkezinin tüm girdi ve çıktılarının kısa ve uzun vadeli planlar ve stratejiler çerçevesinde yürütülmesine imkân tanıyan bir yapıya kavuşması için hizmetler sunmaktayız.
2020 itibariyle ülkemizde faaliyette olan Ar-Ge Merkezi sayısı 1238, Tasarım Merkezi sayısı ise 368’e ulaşmıştır. Ar-Ge merkezlerinin idari olarak yaşanan sorunların birçoğu geçtiğimiz yıl gelen Ar-Ge reform paketiyle çözüme kavuşmuş ve resmi Ar-Ge merkezi olmak kolaylaştırılmıştır.
Ancak Ar-Ge merkezlerinin ülkemizin ve yapılandıkları işletmenin hedeflerine hizmet edebilmeleri için ekonomik değeri yüksek çıktılar üretebilir hale gelmeleri beklenmektedir.
Ar-Ge Merkezleri;
- Günlük şirket sorunlarıyla uğraşmak
- Kurum içi diğer yapıların baskısı altında kalma (örneğin satış, müşteri şikâyetleri, üretim planlama departmanlarının Ar-Ge yapıları üzerindeki baskıları)
- Nitelikli çıktılar üretebilmek üzere uygun performans kriterlerinin eksikliği
- Planların uygulanamaması
- Dengesiz mesai koşulları (fuara yetişme telaşı, kritik sürelerin baskıları nedeniyle gece ve gündüzün karışmasıyla verimin düşmesi)
- Araştırma aşamalarının uygulanamaması ve dolayısıyla bilginin yeterince özümsenememesi veya bu bilgiye ulaşma kanalarının tıkanıklığı
- Güncel teknolojik bilgilerden yeterince yararlanılamaması
- Beklenen ürün geliştirme sürelerinin çok kısa olması
- Gider kalemi olarak bütçelenmek
- Değerli insan kaynağı çalıştırma zorunluluğundan dolayı yük olarak görülmek
- Ar-Ge Merkezi denetimlerinin ve değerlendirme kriterlerinin oluşturduğu baskı ve hedef kayması
- Ar-Ge önceliklerine odaklanamamak
gibi birçok sayısız problemle karşı karşıyadır.
Bu problemler ülkemizdeki Ar-Ge merkezlerinin değerli çıktılar üretmesine engel olmaktadır. Kısa vadede şirket içinde fark edilmeyen bu durum yıllar geçtikçe Ar-Ge ekibi üzerinde önemli motivasyon kayıplarına, değerli insan kaynağının uzaklaşmasına ve böylece kurumsal hafıza kayıplarına yol açabilmektedir.
Bunun önüne geçebilmek için özgüveni yüksek, firma stratejilerine uyumlu, beklentilere cevap veren ve bunları yöneten, çıktıları değerli ve sürdürülebilir bir Ar-Ge merkezi olmak kaçınılmazdır. Böyle bir Ar-Ge merkezi için yapının tüm Ar-Ge aşamalarını kurumsal bir biçimde işletiyor olması büyük öneme sahiptir.
Bunun için temel Ar-Ge aşamaları olan;
- Temel Araştırma
- Uygulamalı Araştırma
- Deneysel Geliştirme
süreçlerinin Ar-Ge yapısı içinde canlı tutulması gerekir.
Temel Araştırma her ne kadar akademik bir yapı içinde gerçekleştirilmesi beklenen bir süreç olsa da bu sürece ilişkin Ar-Ge Merkezlerinin sınırlı da olsa bazı çalışmalar yapması kaçınılmazdır. Bunlardan en maliyetsiz olanı şirketin çalışma alanıyla ilgili tüm güncel bilimsel çalışmaların özümsenerek basit bir dille Ar-Ge yapısına aktarılmasıdır. Bunun için Ar-Ge personelinin planlı bir biçimde lisansüstü eğitime yönlendirilmesi yararlı olmakla birlikte böylece ülkesel beklentilerden birinin karşılanması da sağlanmaktadır. Bazı Ar-Ge yapılarının bünyelerinde küçük temel araştırma birimleri kurdukları da görülmektedir. Bu durum tamamen şirket hedefleri ve Ar-Ge ye ayrılan bütçeye uygun olarak en başında planlanması ve karara varılması gereken bir husustur.
Bir Ar-Ge merkezi için çok önemli olan uygulamalı araştırma ve deneysel geliştirme aşamalarının kurumsal bir yapıya kavuşturulması çok önemlidir. Bunun için Ar-Ge merkezinin bu aşamaları işleten çeşitli mekanizmalar içeren bir sistem olduğu varsayıldığında bu sistemin girdi ve çıktılarının kontrol edilmesi bu sürecin başlangıcını teşkil eder. Girdiler şirket genelini ilgilendiren kurumsal bir yapıyı ilgilendirirken bu girdilere karşın üretilecek çıktıları ise Ar-Ge sistematiğinin transfer fonksiyonu belirleyecektir. Bu nedenle sistem içindeki Ar-Ge mekanizmalarının çok iyi tanımlanması ve uygulanmasıyla değerli çıktıların elde edilebilmesi mümkün hale gelecektir.
Tüm bu değerlendirmeler ışığında TAXERA olarak Ar-Ge Merkezinin bu hedefleri gerçekleştirebilmesi için firmanın ve Ar-GE yapısının ihtiyaçları doğrultusunda;
- Firma Ar-Ge stratejilerinin rekabet, teknolojik bilgi, üretim yetenekleri, yatırım olanakları, maliyetler vb. etkiler ışığında gözden geçirilerek revize edilmesi
- Belirlenen stratejiler doğrultusunda Ar-Ge merkezi yapısının revize edilmesi (Ar-Ge sistematiği içinde Ar-Ge mekanizmalarının teşkil edilmesi veya yeniden yapılandırılması)
- Temel Araştırma ve bilginin ilk değere dönüşümü yapısının teşkil edilmesi
- Bilginin yönetimi ve Ar-Ge yapısına nüfuzunun sağlanması
- Ar-Ge aşamalarının oluşturulan mekanizmalarca işletilmesi
- Kurumsal Ar-Ge yapısına uygun olarak tüm girdilerin kontrol altına alınması (verilerin üst yönetimden, satış ve pazarlama departmanlarından, CRM departmanı vasıtasıyla müşteriden, sahadan, rakip analizleri vb. kaynaklardan düzenli olarak kayıt altına alınması ve raporlanması)
- Teknoloji Analizleri
- Rakip Analizleri
- Patent ve diğer fikri mülkiyet stratejilerinin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması
- Proje yönetim yapısının geliştirilmesi
- Ar-Ge içerikli desteklerden yararlanılmasının üst düzeye çıkarılması
- Diğer departmanlarla olan etkileşimin kurumsallaştırılması
- Firma önceliklerine göre Ar-Ge yapısının bilgi yönetim sisteminin kurulması (müşteri taleplerinin daha hızlı karşılanması için hızlı cevap veren Ar-Ge)
hizmetlerini sunabilmekteyiz.
Çözüm önerileri firma ve bünyesindeki Ar-Ge merkezine göre farklılaşmakta olup bu durum süreç ve maliyetler için de belirleyici olabilmektedir.